Gjestebok

Hagar The Horrible

-The Sage: "There will be no peace on earth until all mankind speak the same language."
-Hagar The Horrible: "True! True! But how can we make them all speak Norwegian?" ©Dik Browne


#24 Lillebjørns GJESTEBOK – The Guest Book

Takk for at du besøker disse sidene.
Thank you for visiting these pages.
Foreign visitors: please feel free to write in your own language!


Share

589 kommentarer til «Gjestebok»

  1. I 1961 var jeg bud for et reklamefirma (16 år gammel og ikke så verst utseende jente) og ble sendt til et trykkeri øverst i Handels- og Sjøfartsbygningen i Oslo. Ble med en paternosterheis over loftet og trodde jeg skulle komme på hodet ned.
    Fant trykkeriet og ble tauet inn av ivrige unge gutter som kunne fortelle meg at der jobbet Lillebjørn og han måtte jeg hilse på. Tok deg i hånda, og det er vel en av de få gangene jeg har vært i nærheten av en blivende «kjendis». Har aldri glemt det.
    🙂 Turid J.

    1. NEI! NEI, Turid! Historien din er morsom. MEN, i 1961 var Lillebjørn Nilsen 10 år gammel. Og har ALDRI jobbet i et trykkeri.

  2. God aften og gratulerer med dagen, Lillebjørn:)

    Et spørsmål om rytmefigur som kanskje ikke gir mening: hva er forskjellen mellom T-T-T-P-T-L og T-T-T-L-P?

    Eksperimenterer med dette på nettopp «Reven på Hønsejakt» og synes begge passer, men klarer ikke si hva som er forskjellen, selvsagt bortsett fra at P-L og L-P er motsatt.

    LO

  3. Hei, Lillebjørn

    Hadde du giddet raskt og gi et par-tre takter av rytmefiguren du bruker på «Forandring»? Resten finner man ut av selv. Nettopp bestilt din «Tekst og musikk»:)

    LO

    1. Som 16 åring møtte jeg faktisk Phil Ochs..

      Hm.. Etter hukommelsen tester jeg en rask skisse i ascii tabulatur for første gang.. Enjoy!

      Forandring. Gitar intro Lillebjørn Nilsen
      
      Capo V
         F                      G7
      e|--------------------------------------------------|
      B|---------------1--------0--------------3----------|
      G|-2--------2----------------------0----------------|
      D|-------3-----------3----------0-----------0-------|
      A|--------------------------------------------------|
      E|-1----------1-----------3-----------3-------------|
      
      
         C
      e|---------------------------------------0----------|
      B|-3--------1-------------------1-----3-------------|
      G|---------------0------0----------0----------------|
      D|-------2-----------2----------2-----------2-------|
      A|-3----------3-----------3-----------3-------------|
      E|--------------------------------------------------|
      

      OBS! ‘Forandring’ er Lillebjørn Nilsens gjendiktning av Phil Ochs’ ‘Changes’!

      Phil Ochs – Changes

      Neil Young – Changes (Live at Farm Aid 2013)

      1. Tusen hjertelig mange. Du er en knupp og jeg vet om flere som vil være dypt takknemlige for at du gir oss dette.

        En tanke slo meg under øvelse av «Reven på Hønsejakt»; spiller man T-T-T-P-T-R (eventuelt med ringfingeranslag på h-strengen samtidig som man slår an D-strengen på andre bånd får kompet mer trøkk enn om man spiller mønstret ved T-T-P-T-R-T-P, om du skjønner.

        Jeg har eksperimentert litt med både rytmefigurer, men også med selve sangrytmen og spenstig er hvordan pickingmønstre kan tilpasses språkets rytme slik at det «passer.»

        Mvh
        LO.

      2. Et aldri så lite tillegg: introen har jeg faktisk kunnet en stund, men akkurat de siste fem tonene der i overgangen fra C til neste akkord, har vært litt av en utfordring, så mange takk skal du ha for denne herr Nilsen:)

        LO

      3. God aften, Lillebjørn

        Oppdaterer Guitar Pro6 her i anledning Katie Meluas nydelige «If You Were a Sailboat» og under arbeidet med «Forandring», (Ja, «Tekst og Musikk» ankom idag) syntes jeg jeg kunne høre paralleller til nettopp «Forandring».

        Tabulaturet du ga gjorde susen. Også øretreningen har tydeligvis hjulpet godt, for ikveld forsøkte jeg ting jeg ikke har forsøkt tidligere, og traff, skal ikke si klokkerent, men både tempo og flyt var bedre enn hva jeg tidligere har forsøkt. En dag har vi den. Moro.

        LO

      4. Idag ankom «Oslo 3» i postkassen og må si at den plata er fremragende. Som sagt liker jeg spesielt arrangmentet på «Forandring» med Gerbers nydelig koring. Arrangementet er samtidig meget stilrent, stillferdig og likevel mektig.

        Høres ut som den spilles på en nylonstrenger? Må da værra mulig å få tatt ned denne? (Er det juks om man ber venner om hjelp):)

    1. JO! Er faktisk tre stykker som er over! De heter Alf Prøysen, Vidar Sandbeck og Evert Taube!

  4. Hei Lillebjørn!

    Jeg vil fra dypet av mitt hjerte takke deg.
    Takk for alle melodier, tekster og gitarspill du har delt gjennom mange år.
    De har beveget både barna mine og meg sterkt i alle slags livssituasjoner.
    Jeg synger «Kirsebæret» for sønnen min hver kveld. «Den bakvendte visa», «Regnet er en venn», «Hei, lille svarttrost», «Så bred en elv» etc. spilles jevnt og trutt her hjemme.
    Det er noe med tekstene og melodiene dine som treffer meg på en spesiell måte. Både i hjertet og midt i solar plexus! Ord blir veldig fattige.
    Takk! Alt godt ønskes deg.
    Linda.

  5. Hei. Var på konsert med gitarkameratene i dag, men savnet å se deg også der. Blir ikke helt det samme uten.. Håper dere tar en runde til med sånn at jeg kan få sett alle sammen. God bedring 🙂

  6. Hei.

    På grunn av historien har Baskerland, dette lille vesteuropeiske landet som dagspressen sjelden skriver om, en kultur som nærmest pr. definisjon er anti-fascistisk. Det de færreste vet er at de også har en helt egen (av mangel på et bedre ord) visekultur, der akustisk gitar ofte er fremtrende. Kanskje det er et ekstra stort behov for innspill fra energisk, oppløftende, og intelligent men inkluderende musikk om dagen. Vi får ikke nok sånt fra verken Anglosaksia eller Norge for tiden, så jeg sender noen lenker – dette er toppen av et stort isfjell.

    Txomin Artola (Baskerlands svar på Lillebjørn Nilsen!)

    1. F., du får slippe til her. Baskerland er interessant og musikken kjenner vi fra noen sanger fra tidligere. Kom gjerne med et navn her bedre enn F.

  7. Nå er’e pån igjen – Gategutt! Får ike grepet på denne!
    Har prøvd og prøvd , første gang for mange år siden og nå igjen på hyttetur skulle jeg spille men klarer ikke finne rytmen i låta.
    Prøver igjen og igjen nå ikveld , noen ganger ligner det veldig men blir ikke rett i mine ører.
    Finnes det tabulatur eller noter i boka di til denne låta? eller kan du vise/lære på en eller annen måte?
    Det er dette fingerspillet og rytmen/anslagsmønsteret som fortviler meg.

    1. Hei, Thomas, nok en gang her må jeg henvise til mine (7!) bøker utgitt på Gyldendal. Gategutt i minst tre, inkludert «Tekst og musikk: Lillebjørn Nilsen»..

      Men her har jeg for moro skyld skrevet min gitarintro i klassisk notasjon. Rasg. = Rasgueado er flamenco teknikk.

      Gategutt (gitar intro) noter
      Gategutt_gitar_forspill.mid Hør notene!

      classical guitar Rasgueado

      1. Det er mange sanger flere av oss gjerne skulle sett enten på noter (som «Angelica» eller «Crescendo i gågata» osv. Kort sagt, dine beste pickingmelodier, for de er sterkt etterspurt) eller tabulatur på i tillegg til den rene besifring. Bevares, musikk er trening, men av og til er kjekt med et aldri så lite puff fra eksperten:)

        Ta her forleden, under øvelse av «Don’t Think Twice, It’s Alright». Hvor hadde man hørt denne rytmen før, den klang så kjent. Joda, rask sjekk viste at det faktisk var «Reven på Hønsejakt» mønsteret. Nut cracked:)

        LO

      2. «Hei, Thomas, nok en gang her må jeg henvise til mine (7!) bøker utgitt på Gyldendal. Gategutt i minst tre, inkludert «Tekst og musikk: Lillebjørn Nilsen»..»

        Problemet er antakelig at ren besifring ikke sier noe om gitarspillet? At man fra kun besifring ikke kan avlese hvordan melodier skal spilles? For eksempel gjelder jo dette fingerpickingmelodier.

        LO

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.