-The Sage: "There will be no peace on earth until all mankind speak the same language."
-Hagar The Horrible: "True! True! But how can we make them all speak Norwegian?" ©Dik Browne
#24 Lillebjørns GJESTEBOK – The Guest Book
Takk for at du besøker disse sidene.
Thank you for visiting these pages.
Foreign visitors: please feel free to write in your own language!
😀 Takk for svar! 😀 Setter den på ønskelisten med det samme! 😉 (DU ER BEST!)
Jeg tror ikke mange i min generasjon har unngått å høre dine sanger. For min del er de en stor del av egen kulturopplevelse og ungdomstid. FAktisk så er de med meg også nå når jeg raser mot 1/2 100 år.
Dine sanger er noe jeg aldri går lei av å høre på Lillebjørn.
Hei Lillebjørn!
Elsker alle sangene dine, men spiller dessverre ikke gitar… Jeg vet du er et multitalent, så har du gitt ut noen bøker med sangene dine i fløyte og/eller fiolinnoter? 🙂 Hadde vært supert å kunne spille sangene dine på mitt eget instrument! 😀
Hei Helen! Jeg har gitt flere bøker. Faktisk sju. Noen av dem er visebøker som inneholder alt fra folkeviser til egne og andres viser. Kun en av dem er en lærebok i gitarspill: Lillebjørns Gitarbok.
Sangene mine finner du derimot samlet i denne boka med lettleste noter i enkle tonearter og fullstendig akkordbesifring. Melodiene er skrevet i G-nøkkel velegnet for f.eks fiolin og fløyte:
Tekst og musikk: Lillebjørn Nilsen
Flott låt, herlig picking-komp! Det var de vanskeligste sidene i hele gitarboken din… 🙂
Siste kommentar fra meg: Pete Seeger er også et eksempel jeg bruker i undervisningen. Bruce Springsteen sin «Seeger Sessions» er et typisk trekk på en artists inspirasjonskilde. Å gjøre en cover eller delta på en tribute er typiske trekk på respekt og inspirasjon. Du har jo for eksempel oversatt «Hei Knut», Finn Kalvik har sin «tur rundt i byen» og Øystein Sunde har en «Bokreol». Madonna brukte et ABBA-riff nylig, Kurt Nilsen spilte inn duett med Willie Nelson… Eksemplene er mange. Artig fagfelt! 🙂
Vennlig hilsen engasjert musikklærer Jonny Eriksen
Oi oi, tusen takk for fantastisk svar! Jeg var spesielt på jakt etter Robert Johnson i svaret ditt, og fikk varene levert kan du si… Robert Johnson er en sentral del av undervisningsopplegget vårt, men jeg ønsker å bytte ham ut fra samspill-delen og heller bruke norsk blues. Det gøyeste jo når elevene skriver sin egen «dårlig dag»-blues om hvor kjedelig det er på skolen… 🙂
Haba haba må selvfølgelig også være med i samspill og sang-delen, ellers er det flere låter som går på bluesskjema på min foreløpige spilleliste: «Rock around the clock» og «Tutti Frutti». Listen ligger forøvrig på bloggen min.
Ett av temaene vi legger vekt på i år er hvordan musikalsk inspirasjon fra ungdommen preger musikken vi lager når vi blir litt eldre. Eksemplene er mange: Skiffle i tidlig Beatles, gospel hos Elvis, blues hos Stones osv. Og hos deg kan vi jo finne bluespåvirkning, sammen med bl.a. folkemusikkpåvirkning.
Jeg har selvfølgelig både gitarboken din og «40 beste» (41…), og bruker mye inspirasjon herfra når jeg underviser. En «inspirasjonsanalyse» av meg selv ville nok peke på at jeg har hørt mye på dine og Øystein Sunde sine låter. 🙂
Igjen, hjertelig takk for svar. Jeg kommer til å smile resten av dagen fordi jeg har fått svar fra Legenden Lillebjørn Nilsen. 🙂
Hyggelig, Jonny! Da klemmer vi til med et fantastisk tv-opptak der Mississippi John Hurt gjester min gamle venn (!) Pete Seeger med sangen «You Got To Walk That Lonesome Valley»!
Hei Lillebjørn! Så bra at du svarer på spørsmål på nettet!
Jeg ønsker å bruke dine «Blues for Katrine» / «Blues da du var 15 år» i musikkundervisning i ungdomsskolen. Målet er at elevene skal skjønne hva blues er, og hvordan rock sprang ut fra blues. Men jeg lurer på: Har du noen spesielle blues-forbilder / stiler du er inspirert av? Sånn at jeg ikke plasserer deg inn i en bestemt retning mot din vilje… 🙂
Vennlig hilsen Jonny Eriksen
Om BLUES, gitar og Nilsens inspirasjoner …
Hei Jonny, det er morsomt at du finner eksempler på blues blant mine innspillinger! Dette tok meg litt tid. Men det var morsomt å sjekke alle kildene! Her kan dere klikke på mange lenker til gode blues biografier.
er en litterær lek med tradisjonelle amerikanske tekstfraser i norsk språkdrakt. Gitarist (!) Jonas Fjeld og jeg hadde det moro med å svare hverandre med våre to nystrengede vintage gitarer (Gibson og Martin) under innspillingen. Min Gibson stemt i åpen G: DGDGHD. Jenter liker den sangen! Og ikke bare de som heter Katrine …
skrev jeg ut i fra intervjuer gjort med tilfeldige 15-åringer på gata til et ungdomsprogram i NRK TV. Underlig nok ble det til en 11-takter blues! Tradisjonell blues er så godt som alltid 12-takter. Til og med min Haba Haba! følger det blues skjemaet! Prøv å synge den som en sakte og sår blues!?! 🙂
Obs.: Gitarspillet i disse sangene er utførlig forklart i BLUES-kapitlet i Lillebjørns GTARBOK
Et tips: på min dobbelt-CD «40 SPOR» finnes et skjult bonusspor nummer #41 helt til slutt:
en gammel Leroy Carr blues i min høyst personlige tapning. En sjelden anledning til å høre meg synge på engelsk! Gammel Gibson gitar, fottramp og munnspill. Og her vil jeg påstå at
Jeg (og min kamerat Finn Kalvik!) fikk vel de første innføringene i tradisjonell amerikansk blues – av typen akkustisk, en mann og en gitar – på slutten av 60-tallet via England; da vi ble kjent med folk som Ralph McTell, Bert Jansch, John Renbourn, Roy Harper og John Martyn som igjen hentet mye av sin inspirasjon fra U.S.A.
Etterhvert kom folk som Sonny Terry og Brownie McGee, Odetta m.fl hele veien over Dammen til Club7 i Oslo. Jeg prøvde å fange opp alt som var av gitar-teknikk. Jeg hadde jo også fått med meg The Rolling Stones’ legendariske konsert på Sjølyst i 1965. På den tida planket de flere sanger av amerikanske svarte blues artister. Jeg begynte jo også etter hvert å spille munnspill. Joda, både Sonny Terry og Mick Jagger var inspirerende å oppleve på det instrumentet på hver sin måte.
I tillegg er jeg nokså boklig anlagt, og har seinere studert transkribsjoner av blues-gitarister som legenden Robert Johnson, Big Bill Broonzy, Lightnin’ Hopkins og Mississippi John Hurt. Den som virkelig har arbeidet med å gjøre dette tilgjengelig i bokform og video er vår venn gitaristen Stefan Grossman.
Legenden Robert Johnsen med sin Gibson gitar!
Fra en gammel Gjestebok:
Stefan Grossman og Lillebjørn Nilsens gamle Gibson gitar
Du skriver: «Denne har en grop under I. bånd på G-strengen etter pekefinger’n til blues legenden Robert Johnson. ? Den er selve kronjuvelen blant mine gitarer.»
Betyr dette at det er den gitaren Robert Johnson spilte på, og som han her avbildet med litt lenger oppe på denne siden?
Hvordan har den kommet i dine hender?
Herr Torvund, gitaren kjøpte jeg av en ung dame som trengte retur-billett med fly hjem til USA. Og jeg velger å aldri sjekke en god historie..
Hei Lillebjørn
Har høyrt på ‘Så bred en elv’. Fin sang. Melodien står oppgitt ‘Trad’. Eg meiner eg har høyrt song på engelsk til denne melodien, men greier ikkje å finne ut kven som syng eller kva songen heiter. Kanskje du har eit tips?
Om Så Bred En Elv
Hei Toralf, min sang Så Bred En Elv bygger på en gammel og velkjent britisk folkesang, The Water Is Wide. Det finnes veldig mange versjoner og innspillinger av denne sangen. Her James Taylor.